søndag 6. februar 2011

Barndomsminner



Noe av det jeg husker best fra barndommen var at moren min lagde boller og saft og tok oss med ut i skogen på tur. Vi gikk ikke langt og hele poenget var å spise opp bollene men jeg husker at vi hadde det kjempekoselig.



Dette er et minne jeg gjerne vil gi videre til barna mine, og selv om vi ikke har gått så mye på tur enda så har vi hvertfall laget mye boller. Kanelsnurrer er favoritten til Storesøster mens Lillesøster spiser alt hun kommer over og griser vel muligens litt mindre dersom hun får vanlige hveteboller.........



Storesøster var ikke helt i form i begynnelsen av helgen og matlysten var heller laber, så da hun ytret frempå om at hun gjerne ville spise noen kanelboller var ikke mamma'n vond å be. Vi satt en deig og bakte både boller med rosiner og kanelsnurrer og Storesøster storkoste seg.



Vi lager bolledeig med hjel fra denne gamle Electroluxen som jeg har arvet fra min mor. Den er helt super og fungerer like bra som da jeg var liten, selv om det nok mangler litt knotter her og der. Egentlig ønsker jeg med en KitchenAid maskin men jeg har ikke samvittighet til å kvitte meg med den gamle Electroluxen. Den er så fin den også. Problemet med KitchenAid som jeg ser det er jo også at miksebollen er mye mindre, men til kaker og andre småting må den være pefekt. Kanskje man skulle hatt begge to? Det er jo lov å ønske seg men da må vel muligens kjøkkenet vokse litt først...........

2 kommentarer:

  1. Så flink liten jente, og så snill mamma! Nå ble jeg inspirert til å lage boller sammen med slurp og klukk-klukk her! Hvis du har en idiotsikker bolledeig å dele (på papiret, altså), er jeg lutter øre! :)

    Elektroluxen din ser fantastisk bra ut, disse gamle maskinene er fine og holder virkelig koken. Vi bakte en himmelhøy banankake i dag ved hjelp av min gamle Husqvarna Chefette. Chef'en står på benken og venter på noe stort! :)

    SvarSlett
  2. Oi banankake høres jo fantastisk ut. Du er virkelig flink! Du skal få bolleoppskrift på torsdag :-)

    SvarSlett